Zaskakujący kształt, bogactwo nietypowych smaków i spektakularny sposób przygotowania to największe wyróżniki lodów tajskich, które od kilku sezonów szturmem podbijają podniebienia polskich konsumentówZdaniem ekspertów w ciągu ostatnich kilku lat rynek lodów rośnie kilkakrotnie szybciej od reszty rynku spożywczego, a rosnące zainteresowanie budzą oryginalne receptury. Zestaw do produkcji lodów tajskich okazuje się atrakcyjną inwestycją, która przynosi wzrost obrotów nie tylko na ofercie deserowej lokalu, ale pośrednio także na napojach i daniach głównych.
Lodowe sushi
Lodowe przysmaki z Tajlandii na pierwszy rzut oka nie różnią się od zrolowanych naleśników, pokrojonych na niewielkie porcje i ułożonych w pudełkach jak wielobarwne, słodkie sushi. Klasyczne lody śmietankowe czy czekoladowe zastępują nietypowe smaki: tajskiej bazylii i limonki, herbaty matcha, lawendy, czy masła orzechowego.
– Polscy konsumenci są coraz bardziej otwarci na nowe smaki, od kilku lat na liście ulubionych dań Polaków znajduje się japońskie sushi, tajskie potrawy z różnymi gatunkami mięs i owoców morza, od niedawna także azjatyckie desery. Nie bez znaczenia jest także moda na zdrowe jedzenie, trend slow food i przygotowywanie potraw na oczach klientów. Lody tajskie w całości spełniają te kryteria, a do tego świetnie smakują i cieszą oko od etapu przygotowania deseru do jego konsumpcji – mówi Michał Orłowski, szef kuchni, ekspert marki Royal Catering firmy expondo.
– Już sam proces wyboru lodów tajskich to wielka podróż po smakach, bo ilu zamawiających, tyle kombinacji. Od samego początku goście naszej restauracji mają wpływ na to, jak będzie smakował, ale również wyglądał ich deser. Cały proces przygotowania lodów odbywa się na oczach gości. Zainteresowanie azjatyckim lodowym deserem jest bardzo duże, a wiek konsumentów nie ma znaczenia. W naszej restauracji popularne są rodzinne niedziele, podczas których można zobaczyć gromadkę dzieci z rodzicami, którzy pod czujnym okiem kelnera wspólnie przygotowują swoje wymarzone lody. Co ciekawe, lody tajskie po okresie gorącego lata nie straciły na popularności, dlatego też zdecydowaliśmy się na pozostawienie ich w naszej ofercie także na okres zimowy. Ta decyzja okazała się bardzo dobra – mówi Robert Skorupa, menadżer w warszawskiej restauracji Pełna Parą na Nowo.
Jak podkreśla Michał Orłowski, w ciągu ostatnich kilku lat rynek lodów rośnie kilkakrotnie szybciej od reszty rynku spożywczego. Taka dynamika wzrostu ma związek ze sprzyjającą pogodą (coraz dłuższym sezonem letnim) i rosnącą popularnością mrożonych deserów.
– Biorąc pod uwagę dane z ostatniego roku, wyjątkowo ciepły sezon wiosna-lato 2018 sprawił, że właściciele lokali gastronomicznych zanotowali rekordowe w stosunku do lat poprzednich wyniki ze sprzedaży chłodnych przekąsek. Ocieplenie klimatu jest wyraźnie zauważalne także w segmencie sprzedaży produktów i sprzętu dla gastronomii. W expondo z sezonu na sezon notujemy rosnącą sprzedaż sprzętów i maszyn wykorzystywanych w gastronomii plenerowej – food truckach, kawiarnianych ogródkach, stoiskach festiwalowych. – mówi Michał Orłowski.
Do zrobienia mrożonego deseru potrzebna jest specjalna maszyna z płytą zamrożoną do temperatury – 20°C, na którą stopniowo wylewa się płynną masę lodową, a następnie dodaje wybrany smak. Kolejne czynności to: siekanie, miażdżenie i mieszanie lodowej masy do uzyskania pożądanej struktury. Całość rozsmarowuje się na zimnej powierzchni płyty i zeskrobuje szpatułką. Powstałe w ten sposób lody podaje się w formie małych rulonów serwowanych w niskich pudełkach.
Aby wyprodukować tajskie lody najwyższej jakości, niezbędne jest urządzenie, które poprzez ścisłą regulację temperatury zapewni odpowiednią konsystencję deseru. Ważna jest także obudowa ze stali nierdzewnej, zabezpieczająca powierzchnię urządzenia przed wiatrem czy kurzem – dzięki niej lody tajskie można przygotowywać nie tylko w restauracjach stacjonarnych, ale także w food truckach i stoiskach plenerowych.
– Maszyna do produkcji lodów tajskich to idealny wybór dla właścicieli małych i większych lokali gastronomicznych – jest wydajna i trwała w użytkowaniu, posłuży przez wiele sezonów. W ofercie expondo są różne rozmiary maszyn: niewielkie, odpowiednie nawet do ciasnych foodtrucków, gdzie liczy się każdy centymetr kwadratowy powierzchni i większe, które sprawdzą się idealnie w lokalu o profilu cukierniczym, gdzie tajskie lody będą nie tyle dodatkiem, ile podstawową pozycją w menu. Wprowadzenie do karty dań lodów tajskich, szczególnie przygotowywanych na oczach gości i zgodnie z ich indywidualnymi wskazówkami spodoba się klientom, a właścicielom pomoże nawiązać bezcenne w biznesie restauracyjnym bliższe, bezpośrednie relacje z klientami – podkreśla Michał Orłowski.
Zainteresowaniem klientów segmentu B2B w branży HoReCa cieszą się maszyny do produkcji lodów, waty cukrowej, blendery i grille – sprzęty służące do przygotowania przekąsek chętnie spożywanych na zewnątrz. Polscy konsumenci są zainteresowani nowymi smakami, jakością składników i sposobem przygotowania deserów. Można zauważyć spadek zainteresowania segmentem gotowych lodów instant na rzecz przygotowywanych indywidualnie lodów tajskich.
– Maszyna do ich wyrobu, ustawiona na przykład w restauracyjnym ogródku jako osobne stoisko, przyciągnie uwagę gości i przechodniów, zainteresuje ich ofertą i skłoni do wizyty w lokalu. Taka inwestycja przełoży się na wzrost obrotów paradoksalnie nie tylko na ofercie deserowej, ale także na napojach i daniach głównych, którymi zainteresują się goście podczas wizyty „na lody” – komentuje Michał Orłowski.
*expondo
Grupa expondo z siedzibą w Berlinie i w Zielonej Górze jest renomowanym producentem oraz internetowym sprzedawcą sprzętu dla profesjonalistów z różnych sektorów gospodarki. Asortyment firmy to ponad 2000 produktów, dostarczanych na 28 rynków w Europie, pod 11 własnymi brandami. Expondo jest właścicielem flagowej marki Royal Catering, przeznaczonej dla gastronomii, zaopatruje takie branże jak: przemysł, budownictwo i warsztaty. Od momentu powstania w 2007 roku, firma stale się rozwija, zatrudniając obecnie ponad 250 pracowników w trzech krajach: w Niemczech, Polsce i w Chinach. Wieloletnie doświadczenie producenckie pozwala firmie na utrzymanie najwyższych standardów jakości i konkurencyjnych cen. W 2017 roku grupa expondo otrzymała prestiżowy tytuł „Diament Forbesa” za imponujący rozwój oraz tytuł „Gazeli Biznesu” oraz „e-Gazeli Biznesu” w rankingach Pulsu Biznesu.
Więcej o expondo:
Link do strony artykułu: https://wirtualnemedia.pl./centrum-prasowe/artykul/lodowe-sushi-gastronomiczny-hit-lata-2019